الثلاثاء، 27 مارس 2012

احضن العالم :)

مممممم انت اتولدت؟؟؟

والله عارفه سؤال غبى ..وغالبا الى بيقرا هيتقفل منى ومن المدونه وممن الدنيا وهيخش ينام xD
بس يعنى كنت عاوزه اسمع الاجابه من حضرتك

استحملنى معلش ..انت بتقرا الكلام ده دلوقتى ..ده معناه انك عايش فى الدنيا 

مممم طب ليه؟؟؟ .
انت عايش ليه؟؟ ...السؤال ده بقى بيتكرر فى دماغى ياما جدا

كل يوم الصبح بيجى على دماغى كده ..هو انا صحيت من النوم ليه ؟ انا معتقدش انى ليا لازمه لدرجه ان ربنا ادانى فرصه كمان

انى اعيش ..
بس ده الى حصل ..انا عايشه انا عندى حياه زى ما كل واحد فينا عنده حياه ..بس الفرق ان بغض النظر الحياه دى فيها ايه وصدق او لا تصدق احنا الى بنقرر نكون عايشين حياه حلوه ولا لأ

بس احنا اختارنا ان احنا معندناش غير الظروف xD
واصبحت الظروف هيا الى عايشه حياتنا ..بتتحكم فينا وبتصحينا من النوم وتنيمنا تانى وتقعدنا وتقومنا
كله بناءا على الظروف 
طب واحنا فين؟؟ ارادتنا راحت فين؟؟ 

ربنا ادانا اراده كاااااامله بكل ما فى الكلمه من معنى ..حتى لو فى ناس مقتنعه ان القدر بيحرك حياتهم 
مع ان ده وهم وان هما لو افعالهم متقدره مكنش هيبقى فى حاجه اسمها عقاب وثواب
القدر بيبقى الظروف الحاجات المحيطه بس محدش بيقدرلك تصرفاتك وردود فعلك
دى ملكك وحدددك ...
بس كمان زى ما الدنيا محتاجه مشاكل وصعوبات وحاجات مكلكللعه ومعقده
فيها حاجات بتهون علينا ..موجوده حتى لو مشوفتهاش بس هيا موجوده
يعنى لو بصيت للحاجه بنظره مختلفه والله هتتغير 131341 درجه :) ...طب ازاى؟؟

اقولك مثل بسيط اوى..الصلاه مثلا
كنت مره كده مخنوقه ومدايقه وحاسه بفشل ..وقولت هدخل انام 
وداخله الأوضه ولسه هووووووب هنط وانام ..لقيت الضهر ادن :S 
اصلى مصليش اصلى مصليش
وبعدين لقيت فأجه فكره ربنا اوحالى بيها..ان الأدان ده عامل كأن ربنا بينادى عليا 
-طب ماكلنا عارفين يعنى o.O
-لأ بمعنى تانى ..يعنى عارف مثلا لما يكون فى بيبى صغير بيلعب ويروح واقع على الارض ومعيط 
وتلاقى مامته بتفتحله دراعها من بعيد ومبتسمه كده ..ويقوم هو جارى عليها حاضنها وبيعيط
اهو زى كده وولله المثل الاعلى يعنى
كأن ربنا بيقولى تعالى يا منمن =) ..احكيلى الدنيا عامله معاكى ايه ؟
بزمتك مش حاسس انك عاوز تجرى على ربنا وتعيطله وتشكيله كده =) ...

بس يا سيدى ..
ايوه يعنى برده ايه علاقه ده بالعنوان "احضن العالم" ؟؟
احم اه كنت هنسى Xd ...الى كنت عاوزه اقوله بقا ...كل يوم قبل ما تقوم من على السرير عشان تتوضى وتصلى كده

فكر انك حاكم العالم ده !!!
اه والله بجد ..يعنى حس كده ان الكون ده كله مخلوق عشانك انت ...ربنا حاطك انت فى المكان ده فى الوقت ده
عشان فى حاجه محدش غيرك انت يقدر يعملها 
واحضن العالم ...وحس انه بيتك كده ...حس انك مسئول عن كل حاجه فيه
وعاهد ربنا ..انك هتخليه احلى :)

"اعتذر للأعذار وخليك مع الابرار" 
مساء الفل :)

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق